Nechat občany, ať navrhnou váš nový web?

Nechat občany, ať navrhnou váš nový web?


„To by to dopadlo,“ říkáte si asi… Neznají přece vaši strukturu a drátěný model si představují jako malé letadélko. Do určité míry máte pravdu, udělali by určitě spoustu chyb. Ale jedné by se jistě nedopustili: Nezapomněli by na sebe a na to, jaký problém či potřebu přišli na váš web řešit. Proto je tu přístup označovaný jako Value Proposition Design, který my v Pixmanu uznáváme, máme rádi a vnášíme do všech digitálních projektů, na kterých pracujeme. Až vám ho představíme, taky si ho oblíbíte. Uvidíte.

Zapomněli jsme na uživatele. Ač se to zdá neuvěřitelné, právě to je jedna z nejčastějších chyb, které se při návrhu webu obce dopouštějí. Tolik se soustředí na prezentování svých služeb v tom nejlepším světle, že se to nakonec vůbec nemusí setkat s tím, co občany zajímá. Často jsou to úplně obyčejné věci. 

Když se při návrhu webu vydáte cestou Value Proposition Designu, bude pro vás snazší přepnout myšlení z „my“ na „vy“ a nesklouznout při nejbližší příležitosti zpět. Je potřeba si uvědomit, že neděláte web pro sebe, ale pro uživatele/obyvatele. A jestli jste hodně rozdílní, bude se hodně lišit i vaše vnímání webu. Co je přehledné a logické pro vás, pro uživatele vůbec být nemusí. Může se nakonec stát, že se budete na vlastních stránkách ztrácet, ale občané budou klikat s naprostou jistotou. A tak je to v pořádku.

Udržet vlastní pohled na věc na uzdě je náročný úkol. Rádi vám s ním pomůžeme. Když se spolu pustíme do redesignu nebo návrhu nového webu, budeme s vámi podrobně probírat dvě oblasti: uživatele a služby, jejich vlastnosti. To celé samozřejmě zasazeno do kontextu vašich kompetencí, ve kterých hrají roli i partneři, distribuční a komunikační kanály a celková situace v obci.

Náš občan, náš pán… ale fakt!

S čím tedy na web přichází uživatel? Nese si s sebou v pomyslném batůžku:

  • Job-to-be-done – co potřebuje vyřešit a doufá, že mu k tomu vaše služba pomůže.
  • Pains, tedy obavy, překážky, rizika, námitky – nad čím uživatel při hledání váhá, co vnímá jako nevýhody, čeho se (třeba i ve skrytu duše) obává.
  • Gains, tedy očekávané benefity – patří sem i zdánlivé samozřejmosti a pak skutečné výhody, v čem je to lepší.

Budeme s vámi tedy mluvit o obyvatelích vaší obce / uživatelích vašich služeb, hledat mezi nimi stejnorodé skupiny (segmenty) a zkoumat jejich potřeby a trápení. Využijeme vaši stávající webovou analytiku, interní výzkumy a dotazníky, zapojíme úředníky z první linie i kolegy. Když bude potřeba, pozveme si živé uživatele na hloubkové rozhovory. Uvidíte, že se to vyplatí.

Tak ukažte, co tam pro mě máte

S výše zmíněným batůžkem tedy dorazí potenciální uživatel na váš web a začne se rozhlížet po nabídce služeb. Je třeba, aby okamžitě poznal, že je tu správně, že právě tady se mu podaří naplnit svůj „job-to-be-done“. 

Dále pak doufá, že najde:

  • Pain relievers – argumenty a ujištění, které rozeberou kousek po kousku celou jeho bariéru složenou z drobných obav, nejistot a nevyslovených námitek.
  • Gain creators – potvrzení, že služba má vše, co má mít. A podívejme se, ještě něco navíc…

Možná vám vaše služby, které znáte skrz naskrz, přijdou obyčejné. Málo využívané. Ale co když to vaše uživatele vůbec nezajímá? Zapomněli jste zmínit, že jsou 100% transparentní, srozumitelné… a to je zrovna to, na co občané slyší. 

Často tedy stačí změnit argumentaci a služby rázem získají na atraktivitě. Někdy ale z Value Proposition Designu vzejdou i zajímavé tipy na úpravu distribuce služeb. Třeba je to drobnost, kterou upravíte snadno. A získáte plusové body. Nebo možná odhalíte díru na trhu, nepokrytou uživatelskou potřebu, a vytvoříte zcela novou službu.

Když to do sebe zapadne jako puzzle

Výsledkem Value Proposition Designu je ucelený způsob komunikace služeb pro jednotlivé uživatelské segmenty. Teprve když víme, co a komu nabízíme, můžeme navrhnout ideální strukturu webové prezentace (a počítejte s tím, že to nebude podle toho, jak to máte rozdělené interně), pustit se do kreslení zmíněných drátěných modelů (wireframů), zvolit správný design a web opatřit těmi správnými obrázky a texty. 

Nebude to na první dobrou, ale s tím se počítá – v každé fázi Value Proposition Designu vzniká prototyp, který se dál testuje a u kterého si vždy potvrdíme, že jsme nezapomněli na uživatele. 

A konečně! Na konci každého dobrého článku o tvorbě webu musí zaznít, že ten proces nikdy nekončí. Potřeby občanů se vyvíjejí a rostou, mění se situace ve světě a vždy se najde příležitost, jak hodnotu pro uživatele ještě zvýšit.

Můžete se do toho pustit sami, ale bude vám trochu chybět nadhled, odstup. A troufáme si říct, že i zkušenosti. Rádi vám s tím pomůžeme. Od nezávazné konzultace, přes workshop, až po kompletní projekt redesignu webu – záleží na vás. Pixněte nám a podíváme se na to.

Milan Průcha

Jednatel ve firmě PIXMAN s.r.o.

Firma PIXMAN se zabývá vývojem webových stránek a aplikací. Se svými 7 projektovými týmy se starají o blaho klientů z řad korporací a samospráv. Tvoří ucelené digitální prezentace s cílem 100 % dostupnosti pro čtenáře a maximálního komfortu pro správce obsahu.

Jste starosta nebo zastupitel? Rádi vám s tímto tématem pomůžeme!