Psychologie barev

Psychologie barev


Do jakých barev oblečete svůj obecní web? Většina lidí instinktivně sáhne po barvě, která se jim líbí. To se ale může snadno vymstít. Barvy totiž mají tu moc ovlivnit náladu uživatelů/občanů a někdy dokonce i jejich chování. Naučte se využívat barvy ve svůj prospěch.

Při volbě barevnosti webu, loga nebo nápisů a popisů na úřadech by kritérium líbí X nelíbí rozhodně nemělo být tím hlavním. Citlivá práce s barvami vám může usnadnit komunikaci, necitlivý přístup naopak může distribuci služeb poškodit.

Je pravda, že vnímání barev je silně ovlivněné kulturou, ve které vyrůstáme. Například smuteční barvou je v evropské tradici černá, ve východní Asii bílá. Přístup k jednotlivým barvám se mění i v čase: dnes si můžete vzít purpurový šátek a nikoho to zvlášť nevzruší, naproti tomu v antice byste na něco takového museli mít odpovídající společenské postavení. Je tedy možné říct o působení barev něco objektivního, univerzálně platného? Odpověď se skrývá v našem podvědomí. To se formovalo miliony let a na změny v několika posledních miléniích ještě nestačilo zareagovat. Jak na nás tedy barvy podvědomě působí?

Všechny barvy duhy

Technicky vzato je barevné spektrum částí elektromagnetického spektra, kterou jsme schopni vidět. Skládá se z několika základních barev, na které se zaměříme.

Červená

Rudá barva aktivizuje, přitahuje pozornost a citlivým lidem dokonce zvyšuje tep a krevní tlak. Červená zvyšuje chuť k akci, ale také stresuje a zneklidňuje. Z toho důvodu je v softwaru vyhrazena nejvážnějším systémovým varováním a upozorněním. Postavit svůj web na červené je odvážné, můžete v porovnání s ostatními samosprávami vysoko vyčnívat, nebo můžete působit agresivně a občany odrazovat. V některých oblastech poskytování služeb červená barva dominuje, typicky v restauračním byznysu a objednávání jídel. Souvisí to s tím, že zákazník často přichází hladový, rudá barva tento pocit umocní a zároveň ho tlačí k akci.

Oranžová

Na malířově paletě vzniká smícháním červené a žluté a s nadsázkou můžeme říct, že tato barva zdědila to nejlepší od obou „rodičů“ – je stimulační po červené a pozitivní po žluté. Oranžová je teplá a mimořádně výrazná barva, na první pohled povzbudí a zlepší náladu. Na druhou stranu, když jí dáte moc prostoru, stane se dominantní a vizuálně přebije veškerý okolní obsah. Pokud vás tato barva uchvátila, bude třeba věnovat velkou péči práci s pozorností návštěvníka webu a s oranžovou to nepřehnat. Nejlépe, když jí bude jako šafránu.

Žlutá

Žlutá barva je pozitivní, zároveň ale varuje před nebezpečím. Její vyznění často vychází z kontextu: představte si zlatavý písek na pláži a suchou trávu, která se zlehka kývá ve vánku. V tom přiletí žlutý sršeň a krouží kolem cedule s výstrahou o zrádných spodních proudech. Když si pro web své obce zvolíte jako základní barvu žlutou, chcete upoutat pozornost a demonstrovat své sebevědomí. Hranice mezi příjemným dojmem ze zlatavého písku na jedné straně a výstrahou o nebezpečí na straně druhé, je tenká. Když texty a obrázky na vašich stránkách působí pozitivně, žlutá barva to podtrhne a web se rozzáří. Pokud jsou návštěvníci vašich stránek nejistí, nebo mají z něčeho obavy, žlutá barva je může odradit.

Zelená

Lidské oko je na zelenou nejvnímavější a tato barva v nás vyvolává silnou emoční odezvu. Vzpomeňte si na pocit, když na jaře vidíte čerstvou zelenou trávu a na stromech první listí. Zelená je podle teorie barev v protikladu k červené, jejich kombinace vytváří silný kontrast a působí rušivě. S červenou má společné to, že je barvou aktivní, může ale v závislosti na odstínu stimulovat i uklidňovat. Když si vyberete zelenou barvu, bude váš web působit živě, optimisticky a bezstarostně. Obsah by pak měl přidat to, co zelené chybí: serióznost a důvěryhodnost.

Modrá

V základním odstínu je modrá chladnou barvou, která uklidňuje. V lidech vyvolává důvěru, proto modrou používají samosprávy, které už na podvědomé úrovni potřebují působit spolehlivě a důvěryhodně. Tato barva je statisticky nejoblíbenější, proto je v podstatě sázkou na jistotu. U modré velmi záleží na odstínu, azurová působí jinak než indigo a vybrat ten správný tón pro vaši obec může být oříšek. Protože jde o barvu pasivní, můžete ji oživit přechody do zelené nebo fialové a elegantně se odlišit od ‚konkurence‘. Je totiž téměř jisté, že alespoň část dalších obcí po modré už sáhla.

Fialová

Fialová barva má nejkratší vlnovou délku ve viditelném spektru, nachází se mezi modrou a ultra fialovou. Na psychiku působí podobně jako modrá – uklidňuje a pomáhá při relaxaci. Pěkně to je vidět na levanduli, která navozuje tyto pocity nejen barvou, ale i svou vůní. Pokud chcete dát fialové barvě prostor na svých stránkách, věnujte péči výběru toho správného odstínu, protože stejně jako u modré se i zde vyznění různých tónů dost liší. Čím blíž bude mít k červené, tím bude aktivnější a živější. Naopak směrem k modré bude fialová chladnější a serióznější.

Ta pravá nemusí být jen jedna

Volba základní barvy je důležitý krok, proto si nechte připravit víc barevných variant, ze kterých si můžete vybrat tu, která nejlépe odpovídá vašim záměrům. Nemusíte se omezovat na jeden odstín, primární barvou může být přechod, nebo barva lehce průhledná, aby reagovala na svůj podklad. Můžete si také vybrat doplňkové barvy, aby spolu působily harmonicky, nebo naopak zvyšovaly napětí. Máte příležitost oslovit podvědomí obyvatel vaší obce a volba slov je už jen na vás.

Jste starosta nebo zastupitel? Rádi vám s tímto tématem pomůžeme!