Odborný portál pro starosty a zastupitele

jak se staráme o webové stránky, spuštěním

Spuštěním to nekončí


Vaše obec má pěkné nové webové stránky. Při vývoji všechno klapalo a díky uživatelskému testování máte velkou šanci, že lidé novinku dobře přijmou. Jste v pokušení odškrtnout si položku na to-do listu a nechat „novorozence“, ať si žije vlastním životem. Co vám z něj ale vyroste?

V zásadě mohou nastat tři scénáře:

Měli jste štěstí

Váš web skutečně funguje skvěle. Svět se ale pořád mění a je téměř jisté, že tento stav nevydrží věčně. Časem se objeví jiné stránky či aplikace, které budou reagovat na aktuální potřeby uživatelů a vaše relevance se bude zmenšovat.

Něco funguje a něco ne

Což je v pořádku, sebelepší testování vám nezaručí 100% úspěšnost. Problém je, že když pro vás vývoj končí spuštěním, nic dalšího se nedozvíte. Nevíte, co nefunguje, ani proč to případně nefunguje. Ztrácíte potenciál.

Projekt nefunguje


Stačí zvolit špatnou cílovou skupinu, nebo při vývoji vycházet z mylných předpokladů. Že vám web negeneruje konverze, se nejspíš dozvíte. Teď je nejdůležitější zjistit, kde je problém, a navrhnout správné řešení.

Měřit, měřit, měřit!

Jako vlastník stránek máte k dispozici veškeré statistiky a data o chování uživatelů. Můžete zjistit, kolik lidí web používá, co na něm dělají, kdy odcházejí. Statistiky vám řeknou, která část stránek je navštěvovaná a kterou naopak uživatelé ignorují. Můžete o vašich návštěvnících zjistit mnohem víc, než co vám řeknou lidé z očí do očí, nebo prozradí počty zodpovězených telefonických a e-mailových dotazů.

Druhá věc je dokázat data správně vyhodnotit a dát jim odpovídající prioritu. Podívejme se na příklad ‚Míry okamžitého opuštění‘ (tzv. Bounce Rate) v Google Analytics. Tento parametr ukazuje, při kolika návštěvách uživatel z webu odešel, aniž by udělal nějakou akci (odrazí se = bounce). Akcí může být kliknutí na další stránku, přehrání videa, odeslání formuláře apod. 

Na první pohled se může vysoký Bounce Rate konkrétní stránky jevit jako vážný problém. U hlavní stránky rozsáhlejšího webu to problém je, protože návštěvník zjevně neměl zájem o další obsah. Ale co stránky s kontakty nebo seznam administrativních míst? Tam jde uživatel po konkrétní informaci, získá ji a (spokojeně) odchází. Nebo příspěvek na blogu: Pokud máte u nového článku vysoký Bounce Rate, znamená to, že lidé šli přímo po něm. To může znamenat, že máte věrné čtenáře. Správné vyhodnocení dostupných dat je základním předpokladem pro to, abyste mohli vyvodit správné závěry a navrhnout vhodná řešení.

Úpravy a aktualizace

Data o chování reálných uživatelů téměř vždycky přinesou nové poznatky. Když je poctivě vyhodnotíte, měli byste vědět, na co se zaměřit.

Vím, kde je chyba. A vím, jak ji řešit

Ideální stav. Metoda A/B testování vám umožní si ověřit, že nové řešení je lepší i z pohledu uživatele.

Vím, kde je chyba. Nevím ale, jak ji řešit

Uživatelské testování vám může dát správnou odpověď. Jen je potřeba vybrat správnou metodu, je jich totiž celá řada a každá se hodí pro něco trochu jiného.

Stále nevím, kde je chyba

Google Analytics jsou dobrý základ, někdy však nestačí. Ze živého webu se slušnou návštěvností ale můžete vydolovat ještě víc informací. Třeba nějakou dobu zaznamenávat, jak lidé pohybují kurzorem myši, když jsou na vašich stránkách (heatmapy). Nebo se můžete zaměřit na konkrétní část webu, která bývá často problémová. Třeba formuláře. Možná stačí vyhodit nepotřebná pole nebo jinak formulovat popisky.

Při naslouchání uživatelům si dejte pozor, abyste nesklouzli do reaktivního módu. Měli byste sledovat trendy a stále svůj web z vlastní iniciativy vylepšovat. Očekávání vašich uživatelů se stále mění a co jim stačilo dnes, zítra už možná stačit nebude. Když vám dávají najevo, že něco není v pořádku, může už být trochu pozdě. Kousek jejich přízně už jste ztratili.

Vždy je co zlepšovat

Když se vám podaří odhalit a napravit všechny nedostatky, je ta správná chvíle začít sbírat nová aktuální data a do celého procesu se pustit znovu. Za skutečně kvalitním a funkčním webem nebo aplikací se skrývá nikdy nekončící práce analytiků, designérů a programátorů. Dobrá zpráva je, že čím častěji si tím kolečkem projdete, tím to bude snazší a efektivnější. Kde jste na začátku tápali, tam teď budete přesně vědět, kam se dívat a s čím začít jako první.

Milan Průcha

Jednatel ve firmě PIXMAN s.r.o.

Firma PIXMAN se zabývá vývojem webových stránek a aplikací. Se svými 7 projektovými týmy se starají o blaho klientů z řad korporací a samospráv. Tvoří ucelené digitální prezentace s cílem 100 % dostupnosti pro čtenáře a maximálního komfortu pro správce obsahu.

Jste starosta nebo zastupitel? Rádi vám s tímto tématem pomůžeme!