Představte si, že jste predátor na lovu. Čich vám pomáhá určit, kde se nachází vaše kořist. Pokud na určitém místě nezachytíte svým citlivým čenichem odpovídající pach, jdete jinam. Lidé na internetu se při hledání informací chovají v podstatě stejně. Co můžete udělat pro to, aby uživatelům právě váš web voněl informacemi a oni neskončili zmatení s hlavou v dlaních?
Každá akce něco stojí a nikdo nechce zbytečně plýtvat svým časem a energií. Když se vám podaří uživatele přesvědčit, že váš web je pro něj relevantní, zdaleka ještě nemáte vyhráno. Jen jste získali trochu času. Potenciální uživatel teď očekává, že najde to, co hledá, nebo mu alespoň bude na první pohled jasné, kudy se má vydat. Tedy že zachytí vůni informací (information scent). Neustále podvědomě vyhodnocuje vše, co vidí. Výsledkem je určitá míra odhodlání pokračovat, která může snadno klesnout k nule. Pak je stopa ztracena, kořist nenalezena a občan odchází čenichat jinam.
Z čeho se skládá dobrý parfém?
Většina webů a aplikací nabízí řadu služeb a snaží se oslovit více cílových skupin. Vynecháme téma strojového učení a umělé inteligence a zaměříme se na jednoduché techniky, které zlepší vůni vašich stránek pro všechny uživatele bez ohledu na to, co konkrétně hledají.
Přehledná struktura
Řekněme, že nabízíte přesně to, co návštěvník webu hledá. Stačí chvilku hledat a našel by to. Pokud ale na první pohled vyhodnotil strukturu vašich stránek jako chaotickou, nejspíš se o hledání ani nepokusí. Přehledná struktura je ekvivalentem slušného chování: působí dobře, vzbuzuje důvěru, usnadňuje komunikaci.
Konkrétní texty
Doporučujeme psát texty stručně, věcně a konkrétně. Každý text by měl mít co nejvyšší informační hodnotu, ať už jde o článek, hypertextový odkaz nebo název záložky v navigaci.
Správné obrázky
Říká se, že jeden obrázek vydá za tisíc slov. To ale platí jen v případě, že nepoužíváte bezobsažné ilustrační obrázky, které slouží jako výplň prostoru. Investovat čas a energii do výběru kvalitních a promyšlených fotek a ilustrací se jednoznačně vyplatí. Lidé chtějí v první řadě vidět to, co hledají, nebo co s tím souvisí. V tu chvíli celá informační hodnota vašeho webu stojí na tom, kolik péče jste výběru fotek věnovali. Je také nutné, aby se lidé mohli s fotkou identifikovat.
Příslib něčeho navíc
Na internetu dost často něco hledáme, přičemž to „něco“ může být více či méně konkrétní. Úkol považujeme za splněný ve chvíli, kdy to „něco“ najdeme. Ale ruku na srdce – to, co opravdu chceme, není jen splnit úkol. My tajně doufáme, že najdeme víc, než jsme hledali, chceme být chytřejší a cítit se úspěšně.
Nic nevoní všem
Přestože tyto obecné tipy a doporučení zvýší informační hodnotu vašich stránek, nikdy se nezavděčíte všem uživatelům. Poznejte své občany a upravte web tak, aby se jim s ním dobře pracovalo a aby snadno našli to, co hledají. To je ta nejlepší vůně, kterou jim můžete nabídnout.
Milan Průcha
Jednatel ve firmě PIXMAN s.r.o.
Firma PIXMAN se zabývá vývojem webových stránek a aplikací. Se svými 7 projektovými týmy se starají o blaho klientů z řad korporací a samospráv. Tvoří ucelené digitální prezentace s cílem 100 % dostupnosti pro čtenáře a maximálního komfortu pro správce obsahu.