Ať už se jedná o interní systémy a nástroje, PHP aplikace, on-line kalkulačky, vývoj B2B webů nebo e-commerce řešení, ke každému projektu přistupujeme stejně odpovědně. Zvládneme malé, ale i rozsáhlé projekty, které posunou vaši obec o pořádný kus dál. Přečtěte si, jak přistupujeme k vývoji digitálních řešení.
Žádná výzva nám není cizí a máme přehled o nejnovějších technologiích a postupech, takže dokážeme vyřešit problémy, které ještě nedávno žádné řešení neměly, nebo byly nepoužitelné pro svou náročnost. Příkladem mohou být webové aplikace pro Copy General a další naše referenční projekty.
Směle tedy vytáhněte své digitální kostlivce ze skříní, oprašte projekty, které své obci už nějakou dobu dlužíte, i ty, které jste s povzdechem zavřeli do šuplíku jako nerealizovatelné. A zkuste to s námi. Možná se omezujete limity, které už padly.
Pixman je zkušený externí tým, kterému záleží na kvalitě odvedené práce. Provedeme vás úskalími digitálních technologií a dodáme vám řešení, které obstojí v reálném světě. Osvědčil se nám následující postup.
Schůzka a domluvení podmínek
Víme, že každé podnikání je jiné a má svá úskalí. Potkáme se proto s vámi na schůzce a probereme, co právě té vaší samosprávě chybí, jakou máte představu o řešení a jaké jsou vaše finanční možnosti. Všechno si pozorně vyslechneme, zapíšeme a doptáme se na otázky, které nás během schůzky i po ní napadnou. Dáme hlavy dohromady a přijdeme s návrhem řešení včetně toho, jaké technologie doporučujeme využít. Po nalezení shody nad časovým plánem a otázkou financí můžeme podepsat smlouvu a pustit se do práce.
Orientace ve vaší samosprávě
Abychom navrženým řešením uhodili hřebíček přímo na hlavičku, musíme velmi dobře porozumět vaší struktuře zevnitř i zvenčí, z pohledu občana.
Bude nás tedy zajímat, jak máte nastavené procesy, jaká data jsou pro vás důležitá a jaké metriky potřebujete měřit. Díky tomu navrhneme dashboardy, kde přehledně najdete či vyfiltrujete, co zrovna potřebujete. Postaráme se o to, aby každý měl ty správné informace, aby notifikace chodily včas těm správným lidem.
Ptát se budeme i na obyvatele vaší obce nebo uživatele. Kdo jsou? Jak budou web nebo aplikaci používat? V jaké situaci a v jakém prostředí? Co je pro ně důležité? Všechny tyhle otázky už máme v malíku, uvidíte, že to bude zajímavý a obohacující rozhovor i pro vás. Spoustu věcí si při něm ujasníte, jen je stačí vyslovit nahlas.
Domluvíme se, jestli se spolu vydáme cestou tradičního vývoje (tzv. waterfall) nebo na věc půjdeme agilně. Umíme obojí a vybereme to, co bude pro daný projekt nejvhodnější.
Dodání prototypu
Máme podepsanou smlouvu, pochopili jsme vaše záměry a teď je na nás, ať ukážeme to, co umíme nejlépe. Všechny informace nasákneme jako houba a přeměníme je do funkčního prototypu.
Jakmile máme prototyp připravený, všichni se potkáme a otestujeme ho. Nejlépe, když přivedete své kolegy, kteří o projektu nic nevědí. Dáme jim pár úkolů a zjistíme, jestli se jejich akce shodují s našimi návrhy. Poslechneme si zpětnou vazbu a dáme hlavy dohromady, jak řešení vylepšit. Nové poznatky zapracujeme a spustíme první ostrou verzi.
Uživatelské testování
Právě díky uživatelskému testování můžeme zdokonalovat řešení, aby naplnilo očekávání. Při interním testování nám pomůže náš kolega, který na projektu nepracoval. Wireframy děláme vždy proklikávací, takže hned vidíme reakci na různé prvky. Kolegu sledujeme, jak se při používání aplikace chová a s čím má problémy.
Do externího testování zapojíme cílové uživatele, kteří budou web nebo aplikaci doopravdy používat. Může se jednat o zaměstnance, či přímo o koncového uživatele. Čím více bude testerů, tím spolehlivější výstupy z testování získáme.
Po 2 měsících od spuštění projektu přichází na řadu tzv. úvodní vyhodnocení. Díváme se na data z analytických nástrojů, jakými jsou Google Analytics a Google Tag Manager, pomocí nástroje Hotjar sledujeme pohyb uživatelů po stránkách individuálně, nebo v tzv. heatmapách. Díky tomu získáme reálnou představu o tom, jak uživatelé řešení používají, a můžeme navrhnout úpravy, které posunou web nebo aplikaci zase o kus dál. Pokud nám data na první dobrou nepomůžou, zpracujeme vlastní hypotézy a ověříme je pomocí A/B testování.
Ladění chyb a neustále vylepšování
Naše práce nikdy nekončí. Neustále sledujeme a analyzujeme nasbíraná data, nasloucháme uživatelům, klientovi a odstraňujeme mouchy či přidáváme nové funkce. Optimalizujeme procesy tak, aby rostla rychlost odezvy. Ať už se jedná o interní aplikaci, kterou budou používat vaši zaměstnanci, nebo web, který občanům usnadní orientaci v jejich problému. Rychlost webu má také pozitivní dopad na SEO.
Každé naše řešení je modulární a umožní webu růst s vaší samosprávou. Bez problémů rozšíříme web o další funkcionality, doplníme nové sekce či obsah nebo napojíme externí aplikace třetích stran.
Podpora a monitoring
Posledním dílkem skládačky je kvalitní podpora a monitoring. Jsme neustále ve střehu, protože dobře víme, že se může cokoliv a kdykoliv pokazit. Záda nám kryjí tyto aplikace:
- Zabbix – hlídá veškeré aplikace, weby, servery nebo databáze vč. odezvy.
- GitLab – pečlivě sleduje aktivitu v našich repozitářích.
Aplikace nebo web nemusí běžet na našich serverech, abychom vám zajistili nepřetržitý monitoring. Stačí se s námi domluvit, jak si přejete monitoring řešit a jak má vypadat naše podpora. To zapíšeme do smlouvy, abyste měli jistotu, že problémy budeme řešit vždy s maximálním nasazením. Požadavky, které nám předáte pomocí ticketingového nástroje, pak odbavíme dle smluveného SLA.
Máte pro nás zajímavý projekt?
Nebudeme vám nic zastírat. Vývoj digitálních projektů je dlouhý a náročný proces. Ale jak všichni dobře víme: „Bez práce nejsou koláče.“ Ze zkušenosti víme, že jednorázové investice a rychlá „řešení“ často nemají takový efekt, jaký si klient přál. Proto upřednostňujeme dlouhodobé projekty a partnery. Třeba budete jedním z nich.
Milan Průcha
Jednatel ve firmě PIXMAN s.r.o.
Firma PIXMAN se zabývá vývojem webových stránek a aplikací. Se svými 7 projektovými týmy se starají o blaho klientů z řad korporací a samospráv. Tvoří ucelené digitální prezentace s cílem 100 % dostupnosti pro čtenáře a maximálního komfortu pro správce obsahu.