Český eGovernment se skládá z několika prvků, které jsou zároveň pilíře, na kterých eGovernment stojí. Prvky nebyly vytvořeny ani představovány naráz, proto se s nimi jak veřejné správa, tak i občané postupně seznamovali.
Czech POINT
Jako první vznikla síť kontaktních míst veřejné správy Czech POINT. S Czech POINTem se setkal a využil ho asi každý z nás. Czech POINT vznikl proto, aby byly služby veřejné správy občanům přístupné na jednom místě. Proto se Czech POINT nachází v téměř každé obci. V současné době je v České republice více ne 7 300¹ kontaktních míst Czech POINT.
Na kontaktních místech Czech POINT můžete vyřídit vše od ověření podpisu, přes výpisy z katastru nebo rejstříku trestu, až po zřízení Datové schránky nebo konverzi dokumentů. Služby, které Czech POINT poskytuje, se (stejně jako eGovernment) každý rok rozšiřují o další.
Na druhou stranu, právě proto, že Czech POINT byl prvním prvkem našeho eGovernmentu, jeho koncept začíná být trochu zastaralý. Ačkoliv je možné všechny agendy řešit elektronicky, stejně není občanu umožněno, aby si vše mohl vyřešit sám a nejlépe z pohodlí domova. Takto jsou agendy dostupné jen za asistence pracovníka Czech POINTu.
Datová schránka
Dalším prvkem eGovernmentu jsou Datové schránky. Díky Datové schránce je možné posílat a přijímat úřední dokumenty v elektronické podobě. Jsou tedy určeny pro komunikaci s orgány veřejné správy. Mohou sice vypadat jen jako e-mail se zárukou doručení, ale legislativně jsou velmi silné. Navíc, pokud komunikujete s veřejnou institucí, jsou zprávy zdarma.
Na druhou stranu lze posílat zprávy pouze ve dvou formátech, a to pdf a xml. Většina uživatelů využívá zprávy v pdf. Dokument by ale měl být strojově čitelný, jinak s ním je možné pracovat jen v tištěné verzi.
Některé úřady využívají xml vzory pro své formuláře, a obsah je tedy opravdu plně digitální. Takto se dá například posílat daňové přiznání.
Pro fyzické osoby je zřízení Datové schránky dobrovolné, ale komunikaci s úřady značně usnadňuje. Orgány veřejné moci, právnické osoby, advokáti a další mají povinnost se zákona si Datovou schránku zřídit.
Základní registry
Posledním ze tří základních prvků eGovernmentu jsou základní registry, do kterých mají přístup systémy agend veřejné správy. Systém základních registrů obsahuje: Registr osob, Registr obyvatel, Registr územní identifikace, adres a nemovitostí, Registr práv a povinností
V praxi to tedy znamená, že pokud změníte svou korespondenční adresu, bude zanesena do základních registrů. Když do registrů nahlédnou agendy veřejné správy, mohou tak rovnou pracovat s aktualizovanými údaji. K údajům v základních registrech má přístup pouze ten kdo má zákonné oprávnění. Navíc je každý přístup zaznamenán a registr neukládá historii osobních dat, jen aktuální údaje. Nemusíte se tedy bát, vaše osobní údaje jsou pod důkladnou kontrolou.
Portál občana
Všechny tři základní prvky eGovernmentu spojuje Portál občana do jednoho použitelného celku. Pro přihlášení do Portálu občana je potřeba mít zřízenou eIndentitu nebo datovou schránku. V Portálu samotném je pak možné si nechat udělat výpis ze základ registrů veřejné správy, jako je například katastr nemovitostí. Také je zde možné spravovat svou datovou schránku nebo podávat různém připravené formuláře. Do budoucna se budou přidávat další rozšíření do Portálu občana.
(¹ Zdroj: https://www.czechpoint.cz/public/statistiky-a-informace/statistiky-czp/)
Jan Ružička
Jednatel ve firmě šéfbot s.r.o.
Firma šéfbot se zabývá tvorbou komunikačního nástroje chatbot. Mezi stovky jejich klientů patří mimo jiné také ty největší tuzemské organizace. Snaží se chatboty dělat tak, aby vždy byli orientováni na výsledek, byli chytří a přinesli návštěvníkům webových stránek přidanou hodnotu, protože náš cíl je stejný – spokojený uživatel.